Wat moet je er mee?
Het lijkt zo eenvoudig. Accountants- en administratiekantoren hebben – net zoals banken, verzekeraars, makelaars, notarissen e.d. – de plicht om onregelmatige transacties in het kader van de WWFT te melden. En je mag je klant niet eens vertellen dat je een melding hebt gedaan. Maar wat is nu een onregelmatige transactie? Hoe zit het straks met cashtransacties? Zijn er branches waar dat straks niet meer mag?
De WWFT houdt niet op. Je moet ‘bijzondere aandacht besteden aan ongebruikelijke transactiepatronen en hoog-risico transacties.’ Je moet cliëntonderzoek doen ‘op basis van een risicogeoriënteerde benadering.’ WWFT-meldingen zijn niet vrijblijvend. In een uur legt Gert van den Brink precies uit aan welke verplichtingen je als kantoor – maar ook je klant – moeten voldoen. Dat begint bij:
- Wat moet ik doen bij een cliëntonderzoek?
- Wanneer moet ik een transactie melden – en bij wie?
- Wat moet/mag ik mijn cliënt meedelen?
- Bij welke bedragen is meldingsplicht van toepassing?
- Hoe herken ik verdachte patronen?
- Hoe organiseer ik de meldplicht binnen mijn kantoor?
- Wat zijn de gevolgen van een (onterechte) melding?
- Welke rechten hebben uitvragende partijen?
- Welke rechten hebben wij als kantoor?
- Welke rechten heeft de cliënt?