2020 is hét jaar om jouw toegevoegde waarde te laten zien aan de MKB-ondernemer. Het is belangrijk om je zaken op orde te hebben zodat je jouw klanten succesvol kunt adviseren. Update jouw kennis en doe mee aan de AV-week. Onze AV-redactie helpt je graag op weg en heeft alvast een aantal routes uitgestippeld.
Voorgestelde route 1: De accountancy als Great Place To Work
Ben je bezig met de volgende stap in je carrière? Benieuwd naar de identiteit van de accountant van morgen? Of zoek je als accountantskantoor naar nieuw talent of het perfecte diverse team? Wil je een organisatie zijn die verandering omarmt en zich kan aanpassen? Die het juiste doet en daardoor aantrekkelijk is om voor te werken? Dan beveelt de redactie van Accountancy Vanmorgen je van harte dit vijfluik aan:
- Young Profs: waardevol werk en een leven ernaast. Door Marlies de Vries. Woensdag 23 september 9.00-10.00 uur.
- Veranderen zit in onze genen. Door Linda van Egmond .Vrijdag 25 september 11.00 – 12.00 uur
- Diversiteit in accountancyland. Door Yvette Taminiau. Dinsdag 22 september om 13.30 uur.
- De reputatie van je kantoor. Door Carel Verdiesen AA. Vrijdag 25 september 13.30 – 14.30 uur.
- Accountantskamer: strafhoekje of leermoment? Door Sandra Schreuder. Vrijdag 25 september 16.00 – 17.00 uur
Voorgestelde route 2: Fiscaliteit en MKB-ondernemer
Fiscale actualiteit blijft uiteraard een kernactiviteit in de MKB-accountancy. Wil je een actueel en betrouwbaar overzicht van nieuwe aangekondigde fiscale maatregelen en hete hangijzers in de fiscale MKB-praktijk? Dan adviseren wij de volgende reeks sessies:
- BTW-actualiteiten. Door Marja van den Oetelaar. maandag 21 september,16.00 – 17.00 uur
- Fiscale actualiteiten rond box 2 en 3. Door Jeroen Knol. Dinsdag 22 september, 09.00 – 10.00 uur
- Afwikkelen van nalatenschappen. Door Erik Tops. Woensdag 23 september, 12.15 – 13.00 uur)
- Auto en fiscus. Door Jan Rolleman. Woensdag 23 september 16.00 – 17.00 uur
- Belastingplan 2021. Door Heleen Elbert
Voorgestelde route 3: Het MKB na corona
Ondernemers worden stevig geraakt door de coronacrisis. Dat betekent veel prangende vragen van ondernemers. Wat zijn hun kansen? Welke mogelijkheden zijn er? En wat kan jij als accountant betekenen? De antwoorden op deze vragen weten? Volg dit boeiende vijfluik.
- Arbeidsrecht na corona, afscheid nemen, krimp en ontslag. Door Kirsten Roskam. Maandag 21 september 11.00 – 12.00 uur
- Corona-update: doorstart en financiering. Door Jan Wietsma. Maandag 21 september 13.30 – 14.30 uur
- Continuïteit: niet iedereen gaat het redden. Door Freek Zandbergen van Fiscount. Dinsdag 22 september 11.00 – 12.00 uur
- Liquiditeit ondernemingen. Door Jan Wietsma. Dinsdag 22 september 16.00 – 17.00 uur
- Corona-update: belangrijkste maatregelen en valkuilen. Door Robin Schilder van BDO. Woensdag 23 september, 11.00 – 12.00 uur
Voorgestelde route 4: ICT&Kantoor
Op de hoogte blijven van de belangrijkste ICT-ontwikkelingen in accountancy? Volg dan de route ICT&Kantoor. Naast inhoudelijke presentaties zijn er ook meerdere productpresentaties te volgen, steeds van 10.15 – 10.45 uur en van 15.00 tot 15.30 uur. Gebruik ze om een goede vergelijking te kunnen maken! Bezoek ook de AV-beurs voor een volledig beeld van de mogelijkheden.
- Welke maatregelen kan en moet je als kantoor nemen om digitaal veilig te kunnen samenwerken binnen je kantoor en met je klant. Engelstalig! Door Espen Johansen. Dinsdag 22 september, 12.15 – 13.00 uur
- ICT&Kantoor. State of the art binnen jouw kantoor. Wat ligt er op ICT-gebied binnen handbereik van het moderne kantoor? Heel veel! Door Mark ter Steege en Frans Heitling. (1 PE-punt). Woensdag 23 september, 13.30 – 14.30 uur
- Veranderen zit in onze genen. ICT & kantoormanagement betekent ook afscheid nemen van oude manieren van werken en gewoontes. Is dat nu echt moeilijk? Door Linda van Egmond. Vrijdag 25 september 11.00 – 12.00 uur
- Hoe bereik je optimale efficiency en ontzorg je je klant? 360 graden view op je klant, vanuit je kantoor? Praktijkervaringen accountantskantoor (0,75 PE-punt). Vrijdag 25 september, 12.15 – 13.00 uur
- Bezoek de AV-beurs, op donderdag 24 september. Met de planningstool die je na het inschrijven voor de beurs kan benaderen, maak je makkelijk afspraken met de softwareleveranciers naar keuze.
Voorgestelde route 5: Compliance binnen het MKB-kantoor
Als accountant krijg je te maken met ethische kwesties. Met goed en fout. Soms vraagt een ondernemer iets van je, maar voelt het niet goed. Je moet immers ook aan je kantoorreputatie denken. En in het strafhoekje kom je liever niet, al zijn er ook lessen te leren uit de praktijk van de Accountantskamer. Over goed en fout gesproken: hoe bescherm je je data tegen criminelen en ben je wel alert genoeg op ongebruikelijke transacties? Volg deze reeks sessies en je treedt de wereld met een rechte rug tegemoet.
- WWFT wat moet je er mee? WWFT-meldingen leggen flink wat verplichtingen neer bij de accountant en de ondernemer. Wat betekenen deze in de praktijk? Door Gert van de Brink AA. Maandag 21 september, 09.00 – 10.00 uur
- Continuïteitsvoorbehoud. De coronacrisis betekent dat sommige ondernemingen het misschien niet gaan redden. Dan moet je als accountant extra alert zijn. Door Freek Zandbergen AA. Dinsdag 22 september, 11.00 – 12.00 uur
- Welke maatregelen kan en moet je als kantoor nemen om digitaal veilig te kunnen samenwerken binnen je kantoor en met je klant. Door Espen Johansen. Engelstalig! Dinsdag 22 september, 12.15 – 13.00 uur
- De reputatie van je kantoor. Door Carel Verdiesen AA. Vrijdag 25 september 13.30 – 14.30 uur
- De Accountantskamer: strafhoekje of leermoment? Door Sandra Schreuder, voorzitter van de Accountantskamer. Vrijdag 25 september 16.00 – 17.00 uur